دو جنس مکمل يا متضاد

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

مکمل : تمام کننده، کامل کننده ، جمله مکمل جمله ای است که معمولاً به واسطه یکی از حروف ربط به جمله ناقص پیوندد و معنی آن را تکمیل کند مانند جملهء ” گنج بر نداری” در مثال “تا رنج نبری، گنج برنداری.”

متضاد : مقابل هم ، مخالف هم ، ” که بُنیت (بنیان) آدمی آوندی ضعیف است پراخلاط فاسد، جهار نوع متضاد” ( کلیله چ مینوی ص۵۵) ، “صنعت متضاد در شعر و ادبیات چنان باشد که دبیر یا شاعر در نثر و نظم، الفاظی آرد که ضد یکدیگر باشد، چون سفید و سیاه، درشت  نرم، نور و تاریکی ” ( حدائق السحر ص۲۴) ، در اصطلاح دستور زبان به کلماتی اطلاق می شود که در صورت مختلف و در معنا ضد هم باشند.

برگرفته از لغت نامه دهخدا غنی ترین لغت نامه ایران

در راه تکامل وسایل بسیاری وجود دارد که می توانند انسان را یاری و همراهی کنند، یوگی از استاد گورو کمک می گیرد و صوفی از مرشد و مراقبه می کند و مراقبه نیز یک روش است که خود انواع دارد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

در مسیر تکامل، جنس متفاوت می تواند همراه بسیار خوبی برای تکامل فرد باشد و مراقبه به همراه او یکی از روش های بسیار مؤثر برای ارتقا خود است. اما هیچ چیز نمی تواند انسان را کامل کند مگر خودش.

وقتی صحبت از مکمل می شود این سوال پیش می آید که مکمل( کامل کننده) در چه زمینه ای و تا چه حدی؟ بستگی پیدا می کند به این که هدف چه باشد. اگر منظور از مکمل بودن از نظر احساسی و عمل جنسی باشد بله اما در مسیر تکامل باشد نه. هر دو ناقص هستند و با با هم بودن نیز همدیگر را تمام و کامل نمی کنند، فقط همدیگر را در این راه همراهی می کنند. (بیشتر توضیح می دهم.)

موارد متضاد همچون سفید و سیاه و نور و تاریکی همدیگر را معنا می کنند سیاهی با وجود سفیدی قابل تعریف است و تاریکی با نبود نور معنا می یابد.  جنس مقابل یک جنس متضاد هست و همین تضاد سبب می شود که در راه تکامل یک نفر بتواند او را همراهی کند. دو جنس متضاد به همدیگر معنا می دهند و همدیگر را در راه تکامل همراهی می کنند اما کامل کننده هم نیستند، کامل کننده ای جز خود وجود ندارد. شاید برخی سفید و سیاه را مکمل هم بدانند اما ایندو درست است که به معنی هم کمک می کنند اما متضاد یکدیگر نیز هستند. این همراهی دو جنس تا جایی می تواند ادامه یابد بعد از آن روش متفوت می شود ، جایی می رسد که باید از همه چیز تهی شوی(فنا) ” تو تمام برچسب ها را وانهاده ای. تو دیگر زن یا مرد نیستی. زیرا آگاهی نمی تواند زن یا مرد باشد. ” ( راز از اُشو ترجمه محسن خاتمی ص ۱۹۲)

من با مطلبی که از اُشو در مورد انرژی زن ارسال شد موافق هستم و به نظرم می رسد که اُشو نیز نمی گوید ایندو مکمل هم هستند فقط می گوید این دو متفاوت هستند و می توانند همدیگر را در راه تکامل همراهی کنند.  بله تا مرحله ای همراهی کننده و این جنس متضاد مکمل می شود در زمینه رسیدن به انزال کامل اما مرحله بعد آغاز می شود . بودا نیز نمی توانسته با وجود عشق به همسرش به الوهیت برسد پس به مرحله ای رسید که مجبور شد او را ترک کند ، مرحله فنا، پس این مرحله نمی تواند به همراهی جنس متفاوت انجام گیرد. مگر اینکه همانطور که در متن نوشته از اُشو آمده همراهی کننده اصلاً به او نزدیک نشود و در مراقبه او دخالتی نداشته باشد و بتواند این مرحله تکامل طرف مقابل خود را تحمل کند. پس مکمل نیست. 

همسر بودا نیز مانع شده بود که بودا به الوهیت برسد، پس الوهیت مد نظر است حتی اگر یک همراه خوب هم داشته باشی مکمل نیست فقط همراه هست برای رسیدن به الوهیت. با او همراه بودن الوهیت نیست. آنگاه می توانستیم بگوییم این دو مکمل هستند که وقتی با هم هستند خود الوهیت باشند. تمام هستی به تمامیت مکمل است.

” جمله مکمل جمله ای است که معمولاً به واسطه یکی از حروف ربط به جمله ناقص پیوندد و معنی آن را تکمیل کند ” حتی می توان گفت که جنس متضاد حرف ربط است که در ارتباط فرد با بقیه کائنات او را همراهی می کند.

پس این  دو جنس را می توان دو جنس متضاد و متفاوت و مقابل برای هم نامید که می توانند در درجات برابر همدیگر را همراهی کنند.

============================================

شاد و آگاه باشیم در هوشیاری

نویسنده : سینا

 

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 68 = 75