قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

تاریخ نشستموضوعات نشستدبیر نشست
۱۲ تیر ۱۳۸۶موضوع گفت و شنود : اتحاد + معرفی کتاب :این گونه می توانیدبردیا
   نشست به روزگار ۱۲ تیرماه سال ۱۳۸۶ حول موضوع اتحاد با دبیری بردیا و حضور به هنگام خانمها و آقایان بردیا، فروغ، پویا، حمید، سینا، فریبرز، رویا و حضور با تاخیر آقایان و خانمها سعیده، ساسان، شهاب، سیاوش، الهام، ناصر طالبی و سمیه در ساعت ۵ عصر آغاز و در ساعت ۵:۲۰ دقیقه با ۵ دقیقه تاخیر رسمی گشت.

 

آیین نشست که مجموعه از توافقات زیر می باشد، توسط دبیر برای بهترداشت فضای نشست هفتگی و داشتن فضایی سالمتر خوانده شد و همراهان به رعایت آن دعوت گردیدند.

 

الف – موبایل های خود را روی گزینه سکوت ( بی صدا ) تنظیم می کنیم.

ب – از کشیدن سیگار ( و مشابه آن؛ قلیان و… ) در حضور دیگر همراهان خودداری می کنیم.

پ – در صورت نیاز به صحبت در مورد موضوعی خاص در همان اول نشست از دبیر، وقت درخواست می کنیم.

ج – به سخن زیبا و معرفی کتاب گوش می سپاریم و از صحبت دو نفره خودداری می کنیم.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

ح – به عنوان همراه هم این موارد را به هم یادآوری می کنیم.

همراهان پویا، سینا، سیاوش برای صحبت درباره موضوعات خاص از دبیر وقت درخواست کردند.

 

سپس فروغ در ۱۰ دقیقه وقت در نظر گرفته شده برای سخنان زیبا، جمله ها و شعرهایی از کتاب منظومه شیرین و فرهاد / لیلی و مجنون و همچنین سخنانی از کتاب “پیامبری از کنار خانه ما رد شد” را برایمان خواند.

 

 

در ادامه پویا مدیر باشگاه فیلم و سینما در وقت درخواستی خویش اعلام کرد که ناهید معاونت باشگاه فیلم و سینما را پذیرفته است و همراهان را در حیطه این باشگاه برای همراهی و هماهنگی با ناهید فراخواند. و دیگر گروه را به دیدن فیلم «روز سوم» در روز ۱۶ تیر ماه ۱۳۸۶ ساعت ۶:۳۰، دعوت کرد. این برنامه در چارچوب باشگاه فیلم و سینما اجرا می شود.

 

سیاوش در ۲۰ دقیقه وقت در نظر گرفته برای معرفی کتاب، از کتاب « این گونه می توانید / چگونه به خواسته هایتان برسید» نوشته پال هاوک برای گروه سخن راند.

این کتاب درباره مهار خویشتن می باشد. و با بیان راه هایی همچون غلبه بر دل زدگی، پشتکار داشتن برای رسیدن به لذت و شادی، غلبه بر حقارت، قضاوت نکردن، نداشتن احساس پایین تر و بالاتر نبودن از کسی و آمد ورفت با انسانهای منظم و فرهیخته و آگاه و دانا، سعی در مهار خویشتن و به ساختن خود فرد می پردازد.

 

سینا دبیر مسوول گروه، در وقت درخواستی خویش چندباره درباره کانون عشق یادآوری کرد که هنگام صحبت کردن هر کسی صادقانه و صمیمانه با وجود خویش به آن شخص اعتماد به نفس و انرژی ببخشیم…

همچنین مدیر باشگاه نشست هفتگی (سینا) در حیطه این باشگاه، گروه را به همراهی و همکاری با معاونت باشگاه، یعنی «هدا» فرا خواند و یادآور شد که در گروه بر طبق روال طراحی شده هیچ مسوولیتی تفویض نمی شود و خودمان هستیم که بایستی مسوولانه تماس بگیریم و اعلام کنیم که برای نمونه مسوولیت خرید شیرینی و آب میوه برای وقت پذیرایی را ما بر عهده می گیریم و بدانیم که کسی برای تفویض مسوولیت از سوی مسوولان با ما تماس نمی گیرد و این خودمان هستیم که برای بالابردن سطح مسوولیت پذیریمان و ادراک مان با مسوولان تماس می گیریم.

 

سیاوش نیز در وقت درخواستی خویش در حیطه باشگاه کوه و تفریحات چندباره یادآور شد که بر اساس برنامه هماهنگی شده با مدیریت باشگاه و اعلام شده در روز ۱۵ تیرماه سال ۱۳۸۶ تور یک روز به «شهرستانک» خواهیم داشت.

 

به مدت ۲۰ دقیقه وقت پذیرایی و استراحت اعلام شد. و دوستان از همدیگر پذیرایی کردند و همچنین هزینه پذیرایی نیز برای هر شخص اعلام شد.

 

در ساعت ۶:۲۵ نشست دوباره رسمی گردید و توافقات گفت و شنود که در ادامه در پی می آید برای داشتن فضایی بهتر در بخش گفت و شنود نشست برای همگان خوانده شد.

 

الف – برای صحبت، با بالا بردن دست از دبیر نشست نوبت می گیریم.

ب- صحبت یکدیگر را قطع نمی کنیم.

پ – پرسش های خود را در نوبت خود بیان می کنیم.

ج – به اندیشه های دیگران احترام می گزاریم و اندیشه خود را در نوبت خود بیان می کنیم.

چ – اندیشه خود را برای جمع مطرح می کنیم و شخص خاصی را خطاب قرار نمی دهیم ( حتی اگر در تایید یا خلاف صحبت کسی سخن بگوییم) و نگاه خود را بین همراهان تقسیم می کنیم.

ح – شنیدن را تمرین می کنیم و تحمل خود را افزایش می دهیم.

خ- بر اندیشه خود اصرار و پافشاری نمی کنیم.

د- در مواقع اضطراری دبیر نشست را با بالا بردن دست و باز و بسته کردن انگشتان آگاه می کنیم به طور نمونه هنگام منحرف شدن بحث یا تذکر به دبیر اگر که هوشیار نیست.

ذ- همه به عنوان یک همراه گروه نیک اندیشان، مسئولیم که این موارد را به همدیگر یادآوری کنیم.

 

موضوع این هفته یعنی «اتحاد» که از میان ۵ بحث اول که در بخش بحث های وب سایت نیک اندیشان توسط خود همراهان گروه ایجاد و توسط خود آنان نیز امتیاز دهی شده بود، برای تعیین موضوع بحث نهایی انتخاب گردیدند و به همراهان شورای مرکزی و مشاوران گروه آگاهانده شد که از میان این ۵ بحث یکی را برای گفت و شنود شدن در این نشست انتخاب کنند که در نهایت موضوع «اتحاد» بیشترین رای را به خود اختصاص داد. و اما اندیشه های گفته و شنیده شده با محوریت موضوع «اتحاد» که عبارتند از:

 

 

چه کار کنیم که متحد شویم؟

 

خوب حرف می زنیم و در عمل متحد نیستیم. روی نگرش ها باید کار کرد تا به عملکرد تبدیل شود.

 

سیستم تفرقه بنداز و حکومت کن از عوامل عدم اتحاد است.

 

یکدلی و همدلی از عوامل اتحاد است. با هم بودن و همراه هم بودن می تواند ما را در رسیدن به اتحاد و یگانگی کمک کند. و دیگر اینکه سطح توقع هایمان را پایین بیاوریم و همدیگر را رعایت کنیم.

 

چرا اتحاد؟ برای چه به اتحاد نیاز داریم و دیگر اینکه اکنون چه می کنیم؟

 

معنای لغوی اتحاد از ریشه « و ح د» می باشد که به معنای یکی شدن، یگانگی داشتن، یگانگی کردن، یکدلی، یکرنگی، یک جهتی و یکپارچگی است. و بهترین نمونه و مثال برای این مفهوم همین بدن خود ماست که در همه اندام ها و بخش ها و دستگاه های آن با همدیگر برای ایجاد سلامتی و بهداشت فردی هماهنگ و سیستماتیک با همدیگر در تعامل و کنش و واکنش می باشند. و نتیجه این اتحاد همین خوش و خرم و شاد و خندان و سالم بودن جسمی-روانی-معنوی فرد می باشد که زمینه های ارتقا و تعالی او را برای خود او و در مرحله بعدی جامعه ای که در آن زندگی می کند به ارمغان می آورد.

اتحاد در یک گروه نیز همچون همین اتحاد در بدن خود ماست. با این تشبیه که در بدن انسان سلول های چندین میلیاردی او با همدیگر متحد می شوند و با همدیگر در تعامل می باشند تا انسان سلامتیش تضمین شود و در گروه هم هر انسان در هر جایگاهی به منزله یک سلول از پیکر کل گروه می باشد که با همدیگر در تعاطی (هم اندیشی و همراهی و هماهنگی با همدیگر) برای سلامتی کل گروه در تلاش و کوشش اند.

 

فرض کنیم که چشم جایی را ببیند و مغز بخواهد به آن سمت برود و اندام های بدن مان از فرمان خردمندانه مغز سرپیچی کنند. پا به یک سمت قدم بردارد. کمر به یک سمت دیگر عزم جزم کند و دستها رو به سمتی دیگر. چنین انسانی یک میلیمتر هم از جایش جابجا نخواهد شد و سقوط خواهد کرد. در یک گروه نیز همین گونه است که اگر بخش های مختلف گروه در جایگاه های مختلف که هستند با مسوولان هماهنگ و همراه نباشند گروهی وجود نخواهد داشت و اتحاد هم معنایی ندارد…

 

اتحاد برای رسیدن به هدف مشترک است. اما اگر متحد نباشیم یعنی اهداف ما مشترک نیست یا اینکه درک درستی از هدف مان نداریم و در فهم هدف به اشتباه رفته ایم و شاید هم خود هدف نیاز به تغییر و بازنگری دارد.

 

پس چه کار کنیم تا درک درستی از هدفی که اکنون روشن نیست داشته باشیم که برای رسیدن به آن انگیزه برای متحد شدن با هم داشته باشیم؟

 

اهداف هر گروهی برای تازه واردان به آن گروه ممکن است تا حدی روشن باشد و تا حدی گنگ. که این روشن شدن هدف به تجربه و ورزیدیگی و داشتن صبر در این راه و اعتماد به قدیمی ترهای آن گروه انجام می گیرد.

(گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی)

 

گروه یعنی اتحاد افراد در جهت هدف روشن.

 

چگونگی رسیدن به اتحاد به این صورت خواهد بود که همراهان و اعضا با مدیران و مدیران با مسوولان با جایگاه بالاتر همراه و هماهنگ باشند تا نظم و ترتیب ایجاد گردد. و همچنین هدایت، حمایت و نظارت مسوولان بر مدیران و مدیران بر همراهان در انجام کارها و بالابردن سطح مسوولیت پذیری شان بوسیله خودشان، که این سه مرحله می تواند راهی برای رسیدن به اتحاد و یکپارچگی باشد. اینکه اعضا به مسیر های مورد نظر هدایت شوند و در طی کردن این مسیر آنها را حمایت و پشتیبانی کنیم و در نهایت بر عملکرد آنان نظارت داشته باشیم. که کاستی های فعالیتشان را به آنها یادآوری کنیم تا در برنامه های آینده منسجم تر و سازمانی تر عمل کنند.

 

پیش از اعمال سیستم هدایت، حمایت، نظارت بایستی هدف برای همگان روشن و شفاف باشد.

 

اتحاد یعنی داشتن فرهنگ سازمانی و پرورش این فرهنگ در خویشتن خویش برای ارتقا و تعالی خود و جامعه…

 

انسانها در وضعیت های بحرانی همدل تر و یگانه تر می شوند وضعیت هایی همچون زمین لرزه، جنگ و …

 

روش پرواز غازها که یکی از همراهان به یکی از باشگاه های زیر نظر گروه فرستاده بود اشاره شد که آنها با تقسیم مسوولیت ها و سختی ها و رنج ها و تشویق ها و شادی ها و لذت ها با همدیگر توانستند به اتحاد برسند…

 

اینکه غازها با سرو صدا کردن همدیگر را تشویق می کنند که به پرواز در بیاییند و اینکه به صورت هفت یا هشت یا V در آسمان پرواز می کنند که جلوی ترین غاز متحمل بیشترین فشار می شود ولی او با صداقت صمیمانه و همدلانه اش با تحمل این فشار بسیار بالا هوای پیش رو می شکافد تا دوستانش در این شکاف فشار کمتری را احساس کنند و هنگامی که او خسته می شود جایش را با یک غاز دیگر عوض می کند. و یا اینکه اگر یک غاز بیمار شد دو غاز دیگر او را همراهی می کنند تا او به دسته اصلی پرواز برگردد… و همه اینها یعنی صداقت و صمیمیت و یکرنگی و تعهد به اعتماد همدیگر و خیانت نکردن به صادقانه ترین اعتماد ها خود از فاکتور های بنیادی اتحاد می باشد…

 

به کتاب گانگ هو اشاره شد که این واژه یعنی شور و اشتیاق برای رسیدن به هدف…

 

همراهان زیر مسوولیت برنامه نشست آینده گروه را به عهده گرفتند…

 

سخن زیبا : حمید

معرفی کتاب : شهاب

دبیر نشست : پویا

 

شاگرد و آموزگار هم باشیم در هشیاری و آگاهی

 

بردیا

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

21 + = 28