۱۰ روش مدیریت پول و تنظیم بودجه برای مدیریت بهتر هزینه های زندگی

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

مدیریت پول فرایند بودجه ریزی، پس انداز کردن، سرمایه گذاری، هزینه کردن یا نظارت بر استفاده سرمایه فرد یا گروه است. عمده استفاده از این عبارت در بازارهای مالی است که یک متخصص سرمایه گذاری در تصمیم گیری های سرمایه گذاری برای صندوق های بزرگ، یا برنامه های بازنشستگی تصمیم گیری کند. همچنین می توان از مدیریت پول به عنوان «مدیریت سرمایه گذاری» و «مدیریت نمونه کارها» یاد کرد. اما مدیریت هزینه ها در زندگی روزمره نیز به شما کمک فراوانی می کند.

فهرست عناوین این مطلب:

مبانی مدیریت پول

مدیریت پول یک اصطلاح گسترده است که شامل خدمات و راه حل هایی در صنعت سرمایه گذاری است. در بازار، مصرف کنندگان به طیف وسیعی از منابع و برنامه های کاربردی دسترسی دارند که به آنها امکان می دهد، تقریباً هر جنبه ای از امور مالی شخصی خود را به صورت جداگانه مدیریت کنند. با افزایش ارزش سرمایه گذاری، اغلب افراد در جستجوی خدمات مشاوران مالی برای مدیریت پول به صورت حرفه ای هستند. مشاوران مالی به طور معمول با خدمات بانکی و کارگزاری خصوصی در ارتباط هستند و از برنامه های مدیریت پول پشتیبانی می کنند.

این فرایند تنها با چند روش ساده امکان پذیر است و امر دست نیافتنی نیست. اگر مهارت ریاضی بالایی ندارید، نگران نباشید. چرا که به مهارت های محاسباتی قوی برای مدیریت هزینه ها نیاز نیست. تنها کافی است جمع و تفرق اولیه را بدانید. وقتی مهارت مالی خوبی داشته باشید، زندگی برای شما بسیار ساده تر خواهد بود.

نحوه ای که پولتان را خرج می کنید بر دارایی و میزان بدهی نهایی شما شما تاثیر می گذارد.

اگر علی رقم این که درآمدتان نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است، اما مدام در حال پرداخت چک و بدهی هستید، احتمالا به این معنی است که مهارت مدیریت درآمد خود را ندارید، ما در ادامه این مقاله نکاتی که برای مدیریت پول و هزینه ها اهمیت دارند را مطرح می کنیم.

۱۰ روش مدیریت پول و تنظیم بودجه برای مدیریت بهتر هزینه های زندگی

اصول مدیریت پول چیست؟

۱. حساب درآمد و خرج خود را داشته باشید

بسیاری از افراد حساب درآمد و خرج خود را ندارند، زیرا آنها روند تهیه لیست هزینه ها، جمع زدن اعداد و تنظیم بودجه شان را خسته کننده می دانند.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

اگر در مدیریت مالی تبحر ندارید، بهانه ای برای حساب نکردن درآمد و خرجتان نباید شود. اگر تنظیم بودجه و حساب کتاب تمام هزینه های شما در هر ماه تنها چند ساعت زمان شما را می گیرد، چرا این کار را نمی کنید؟ به جای اینکه فقط روی فرایند درآمدزایی تان تمرکز کنید، روی ارزشی که تنظیم بودجه به زندگی شما می بخشد متمرکز شوید.

۲. استفاده از تنظیم بودجه

اگر می خواهید بودجه ماهانه تان را تنظیم کنید و آن را در جایی قرار دهید و در طول یک ماه از آن استفاده ای نکنید، قطعا تنظیم بودجه برای شما بی فایده است. اغلب در طول ماه به آن مراجعه کنید که در تصمیمات مربوط به هزینه ها شما را راهنمایی کند.

با پرداخت صورتحساب و سایر هزینه های ماهانه آن را به روز کنید. در هر زمان معین در طول ماه، باید با توجه به هزینه باقی مانده، تصور کنید که چقدر از آن پول را می توانید خرج کنید.

۳. محدودیتی برای هزینه های خارج از بودجه اختصاص دهید

بخش مهمی از بودجه شما درآمد خالص یا میزان پولی است که پس از کم کردن هزینه های خود از درآمدتان، باقی مانده است. اگر پول بیشتری در اختیار دارید می توانید از آن برای تفریح ​​و سرگرمی، اما فقط تا مبلغ مشخصی استفاده کنید. شما نمی توانید تمام این پول را خرج کنید، به خصوص اگر درآمدتان در حدی نباشد که یک ماه کامل دوام داشته باشد. قبل از هر خریدی، مطمئن شوید که با هر چیز دیگری که شما برنامه ریزی کرده اید مغایرت نداشته باشد.

۴. هزینه های خود را پیگیری کنید

خریدهای کوچک به سرعت اتفاق می‌افتند، و قبل از آنکه بدانید چگونه، فراتر از بودجه ای که تنظیم کرده اید خرج می کنید. مخارج خود را پیگیری کنید تا بدانید بیشترین میزان پرداختی شما بابت چه مواردی بوده است. رسیدهای خود را جمع کنید و خریدهای خود را در یک دفتر هزینه بنویسید، آنها را دسته بندی کنید تا بتوانید هزینه های مصرفی خود را طبقه بندی کنید.

۱۰ روش مدیریت پول و تنظیم بودجه برای مدیریت بهتر هزینه های زندگی

۵. به هرگونه صورت حساب ماهانه مکرر متعهد نشوید

فقط به این دلیل که با توجه به درآمد و اعتبار شما برای وام مشخصی واجد شرایط هستید، به این معنی نیست که باید آن را اخذ کنید. بسیاری از مردم به صورت ساده لوحانه تصور می کنند که بانک آنها را برای وامی که قادر به پرداخت آن نیستند تایید نمی کند. اما این بانک فقط درآمد شما را می دانند و اما از بدهی های دیگری که مانع از پرداخت به موقع قسط های شما شود خبر ندارند.‌ این تصمیم بر عهده شما است که آیا پرداخت ماهانه اقساط براساس درآمد و سایر مخارج ماهانه شما مقرون به صرفه است یا خیر.

۶. به دنبال بهترین قیمت ها باشید

می توانید با مقایسه هزینه محصولات مختلف و فروشگاه ها، بهترین انتخاب را داشته باشید، و مطمئن باشید که کمترین قیمت را بابت محصولات و خدمات پرداخت می کنید. و برای صرفه جویی در مخارج تان به دنبال تخفیف، کوپن و گزینه های ارزان تر باشید. برای مثالسایت و اپلیکیشن ترب، جای خوبی برای مقایسه قیمت محصولات مختلف است.

۷. صرفه جویی در خریدهای بزرگ برای مدیریت پول

هنگامی که خریدهای بزرگ را به جای قربانی کردن ملزومات مهم تر، به تاخیر می اندازید به خود زمان می دهید تا ارزیابی کنید که آیا خرید ضروری است و حتی زمان بیشتری برای مقایسه قیمت ها داشته باشید.‌ با پس انداز کردن به جای استفاده از اعتبارتان، می توانید خرید به صرفه تری داشته باشید. یکی از موارد مهم در مدیریت پول صرفه جویی در خرید برای پس انداز پول قبض و یا بدهی شماست. زمانی که خرید های تان را بعد از پرداخت قبض و بدهی و پس انداز پول انجام دهید، دیگر بیش از این بدهکار نمی شوید.

۸. خریدهای کارت اعتباری خود را محدود کنید

کارت های اعتباری بدترین دشمن مدیریت پول هستند. هنگامی که پول نقد کافی نداشته باشید، به سادگی به کارت اعتباری خود روی می آورید، بدون اینکه فکر کنید آیا می توانید تعادل مانده حساب خود را حفظ کنید یا خیر. برای استفاده از کارت اعتباری تان مقاومت کنید، خصوصاً در مورد کالاهایی که واقعاً نیازی به آنها ندارید.

۹. هر ماه میزان مشخصی را پس انداز کنید

یکی دیگر از اصول مدیریت پول، پس انداز میزان مشخصی پول در هر ماه است. یعنی شما مرتبا باید به فکر پس انداز و سپرده گذاری مالی باشید. با توجه به درآمد ماهانه بهتر است ۱۰ تا ۲۰ درصد از درآمدتان را پس انداز کنید.

۱۰ روش مدیریت پول و تنظیم بودجه برای مدیریت بهتر هزینه های زندگی

۱۰. مدیریت پول نیازمند تمرین است

در ابتدا ممکن است شما عادت نداشته باشید که هزینه های خود را برنامه ریزی کنید و بودجه تنظیم کنید، یا هر ماه میزان مشخصی را پس انداز کنید. اما نگران نباشید، هرچه بیشتر این عادات را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل کنید و تمرین کنید، مدیریت پول تان آسان تر می شود و وضعیت مالی شما بهتر خواهد شد.

۱۱. از زیر بار بدهی بیرون بیایید

چه وام های دانشجویی، وام بانکی، مسکن، اغلب ما را در وضعیت نامطلوبی قرار می دهد و فوق العاده استرس زا خواهد بود. اما نگران نباشید! بسیاری از مردم بدهی های خود را پرداخت می کنند و دیگر نگرانی از این بابت نخواهد داشت بنابراین شما نیز می توانید.

۱۲. تا آنجا که می توانید سرمایه گذاری کنید

تا آنجا که می توانید مانده حساب خود را در یک زمینه سرمایه گذاری کنید، سه زمینه قابل اعتماد سرمایه گذاری عبارتند از سهام، اوراق قرضه و املاک.

دلیل قابل اعتماد بودن آنها این است که داده های زیادی در مورد نحوه عملکرد آنها وجود دارد و شما می توانید تعدادی از متغیرهای اصلی را کنترل کنید تا بازده سرمایه گذاری خود را به حداکثر برسانید و در عین حال خطر خود را به حداقل برسانید.

کلام نهایی درباره مدیریت پول

درنهایت وقتی با تصمیمی برای هزینه جدیدی روبرو می شوید، برای مثال مبلغ زیادی را می خواهید بابت خریدتان پرداخت کنید، فقط به مبلغ پرداختی فکر نکنید، بلکه باید به این موضوع نیز توجه کنید که آیا می توانید از پس هزینه های دیگرتان بر بیایید یا نه. شما باید بودجه ای که در اختیار دارید را در نظر بگیرید و با توجه به مانده حساب تان تصمیم بگیرید.

به خاطر داشته باشید که فقط به این دلیل که در حسابتان موجودی دارید، به این معنی نیست که می توانید خرید کنید. شما باید قبوض و هزینه های پرداختی لازم را قبل از پرداخت بعدی خود تسویه کرده باشید.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 59 = 60