با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:
قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.
| ||||||
به نام اهورای نیکی دهش نشست به تاریخ ۱۶/۸/۱۳۸۵ به ترتیب گرد هم آمدن نیک اندیشان، سیاوش ، قاسملو ، مهدیه، علیرضا،لادن،حمید،شیوا،سمیه،بردیا،ساسان در ساعت۵:۳۰ دقیقه به دبیری سیاوش آغاز گشت. موضوع بحث غیرت بود. در ابتدا آئین نشست توسط سیاوش خوانده شد،سمیه نیز ۲ دقیقه وقت از دبیر درخواست کرد.سپس حمید در ۱۰ دقیقه وقت در نظر گرفته شده برای بخش سخنان زیبا،چندین شعر دلنشین و زیبا از شاعرانی چون احمد شاملو را برای همراهانِ نشست خواند.
« پائیزه سن هوزه »
گرما و سرما در تعادل محض است و همه چیزی در خاموشی مطلق قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.تا هیچ چیز پاره سنگ هم سنگیِِِ کفه ها نشود و شاهنیک میزان به وسواس تمام لحظات شباروزی کامل را داد گرایانه میان روز و شبی که یک در گذر است و یکی در راه تقسیم کند و اکنون زمین مادر در مدارش سبک پای از دروازه ی پاییز می گذرد ▫ پگاه چون شچم می گشایم عطر شکوفه های چتر بی ادعای لیمو ترش یورت همسایگان را به ناز باهم پیوسته است. آنگاه در می یابم به یقین که ماه نیز شبِ دوش می باید بدر ِ تمام بوده باشد! ▫ کنار جهان مهربان به مور مور ِ اغواگر برکه می نگرم، چشم بر هم می نهم و بر انگیخته از بلوغی رخوتناک به دعوتِ مقاومت ناپذیر ِ آب محتاطانه به سایه سوزان اندامش انگشت فرو می برم . احساس عمیق مشارکت.
« باغ بی برگی »
آسمانش را گرفته تنگ در آغوش ابر با آن پوستین سرد و نمناکش باغ بی برگی روز و شب تنهاست با سکوت پاک غمناکش ساز او باران،سرودش باد جامعه ش شولای عریانی است ور جز اینش جامه ای باید بافته بس شعله زر تار و پودش باد گو بروید یا نروید،هر چه در هر جا که خواهد یا نمی خواهد باغبان و رهگذاری نیست باغ نومیدان چشم در راه بهاری نیست گر ز چشمش پرتو گرمی نمی تابد ور به رویش برگ لبخندی نمی روید. باغ بی برگی که می گوید که زیبا نیست؟ داستان از میوه های سر به گردون سای اینک خفته در تابوت پست خاک می گوید باغ بی برگی خنده اش خونی است اشک آمیز جاودان بر اسب یال افشان زردش می چمد در آن پادشاه فصل ها؛پاییز
« پاییز »
گوی طلای گداخته بر اطلس فیروزگون [ سراسر چشم انداز در رویایی زرین می گذرد] و شبح آزاد گزد هیونی یال افشان، که آخرین غبار تابستان را کاهلانه از جاده ی پر شیب بر می انگیزد. و نقش رمه یی بر مخمل نخ نما که به زردی می نشیند ▫ طلا و لاجورد . طرح پیلی در ابر و احساس لذتی از آتش چشم انداز را سراسر در آستانه ی خوابی سنگین رویای زرین می گذرد .
بردیا نیز در ۲۰ دقیقه وقت تعین شده به معرفی کتاب پرداخت. نام کتاب:چرا مردان به حرف زنان گوش نمی دهند و چرا زنان زیاد حرف میزنند و بد پارک میکنند. نویسندگان:آلن و باربارا پیس مترجمین:محسن جده دوست،آذر محمودی انتشارات: اشاره
در مورد کتاب: اگر تا به حال از خود پرسیده باشید چرا زنان اینقدر حرف میزنند و مردان در عوض دوست دارند ساکت باشند؛چرا مردان به سکس فکر میکنند و زنان به ناز و نوازش، بالاخره در این کتاب پاسخ روشنی برای این سوالات خواهید یافت.آلن و بارابارا پیس تفاوت بین زن و کرد را به طور اساسی توضیح میدهند.آنان به دنبال پاسخ این پرسش اند که چرا مردان و زنان توانائی های متفاوتی دارند،چرا آنان در بسیاری از موارد رفتاری کاملا متفاوت از خود نشان میدهند؛ چرا آنان متفاوت از یکدیگر فکر و احساس می کنند.همزمان نیز نمونه های عملی ارایه می دهند که بتوان با آن با این تفاوتها به درستی برخورد کرد و زندگی مشترک و پر تفاهمی را شکل داد.
پیشگفتار مترجمان: (تفاوت،با تساوی حقوق در تضاد نیست.منظور از تساوی حقوق،آزادی برای انجام کاری است که برای آن ساخته شده ایم و منظور از تفاوت این است که زن و مرد برای کار یکسان ساخته نشده اند)«از متن کتاب» این کتاب در صدد تبیین تفاوتهای بیولوژیکی و اساسی زنان و مردان است و بحثی کاملا علمی و تحقیقی را مطرح می کند که میانگین زنان و مردان را در بر میگیرد ،یعنی ممکن است کسانی فکر کنند که این تغییر و یا تعریف صد در صد به آنان نمی خورد که این می تواند درست باشد،اما اساس آن تغییر نمی کند.از آنجا که مسائل مطرح شده در این کتاب بر مبنای دلایل بیولوژیکی انسان است،منطقه جغرافیائی،نژاد و مذهب و فرهنگ هیچ تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمی کند و بسیاری از مصداق هائی که عنوان می شود با توجه به اینکه تحقیقات بیشتر در کشور های غربی انجام شده است_در کشور ما نیز دیده می شود و به همین دلیل این رفتار خاص بر اساس بیولوژی ماست و نه بر اساس فرهنگ و نژاد و محیط اجتماعی ما. از انجا که در ایران تحقیقات مشخص و جامعی در این خصوص انجام نگرفته و یا منتشر نشده است ، شاید تصور کنیم،رفتاری که از همسرمان می بینیم خاص خود او باشد.در حالی که با مطالعه این کتاب در می یابیم که تا چه حد این رفتار ها عمومیت دارد که دلیل آن نیز اشتراک اساسی در انگیزه ها و زمینه های برزو آن است.مطمئنا پس از مطالعه ی این کتاب رفتار شما با دیگران متفاوت خواهد شد.وقتی شما دلایل شکل گیری بعضی از تفکرات و رفتارهای فرد مقابل را بدانید،می توانید نسبت به او واکنش منطقی و درستی را نشان دهید.مثلا وقتی بدانید آقایان به دلیلی تفاوت در بینائی نمی توانند وسائل خود را در کمد و یا جای دیگر پیدا کنند و اینکه خانمها نمی توانند کم حرف بزنند، به خصوص و وقتی که مشکل دارند _چرا که یکی از روشهای حل مشکلاتشان همین رفتار است_دیگر مثل سابق از یکدیگر خرده نمی گیرید و یا هم دیگر را مسخره نخواهید کرد.طبیعتاً برخورد با این کتاب باید،منطقی،علمی و مستدل باشد ،چرا که این کتاب علمی است و نمی توان به صرف آنکه با سلیقه و عقیده ما همخوانی ندارد،آن را نفی کنیم و یا در صدد تخریب آن بر آئیم.اگر انگیزهای نشر این کتاب که همان شناخت یکدیگر باشد،به خوبی در یابیم دیگر حق نداریم آن را کتابی خلاف عرف و عقیده های خود بدانیم و نمی توانیم به دلیل اینکه از بیان واقعیات واهمه و اِبا داریم یک کتاب علمی و آموزشی را طرد نمائیم.ما خود به شخصه شاهد باز خورد مثبت این کتاب در رفتار و ارتباط دیگران بوده ایم و کاملا مطمئنیم که این کتاب برای تمام اقشار جامعه خواندنی و مفید خواهد بود. سعی کردیم در ترجمه کتاب،تا حد امکان مصداقهای فارسی و ملموس را به کار بریم و از آنجا که زبان کتاب،در عین حال بحثی علمی را مطرح می کند ،بسیار شیرین و پر از نمونه ها و به قول معروف خوش مزگی های کلامی است ،تلاش کردیم همان فضا نیز در متن فارسی حاکم باشد . طبیعی است که ممکن است بعضی از مصداق ها در کشور ما به طور عام وجود نداشته باشد اما به راحتی و با نگاهی به اطرافمان میتوانیم شکل دیگری از همین واکنش ها را بیابیم و جایگزین نمائیم،در هر حال در انگیزه و زمینه بروز آن رفتارها هیچ تغییری ایجاد نمیشود.
آرزو نیز در همین بین به جمع نیک اندیشان پیوست و با حضور خویش نشست را گرمتر و پر انرژی تر نمود.پس از معرفی کتاب و حضور آرزو سمیه نیز از ۲ دقیقه درخواستی خود نیز استفاده کرد و به معرفی NGO به نام انجمن حمایت از کودکان کار پرداخت.سمیه ابراز کرد که خود او مدتهاست مشغول فعالیت در این انجمن است.او همچنین نوید برپائی باشگاهی در گروه نیک اندیشان را با همین نام داد.سمیه نیز برای آشنائی بیشتر همراهان با این انجمن تعدادی بروشور مربوط به این انجمن را در اختیار آنها گذاشت و با توضیحاتی درباره فعالیت های این انجمن و تحویل ۲ شماره از نشریه این انجمن به باشگاه کتابخانه گروه صحبتهای خود را ادامه داد. پس از صحبتهای سمیه نیز ساعت ۵:۵۹ دقیقه وقت استراحت داده شد و دوستان علاوه بر سفارش نوشیدنی و خوراکی مانند نشست های گذشته گپی دوستانه با هم زدند و با هم بیشتر آشنا شدند. در ساعت ۶:۳۰ دقیقه سیاوش آئین گفت و شنود را خواند و بدین ترتیب مهم ترین بخش نشست های هفتگی با عنوان غیرت،که در بخش بحث های پیشنهادی سایت نیک اندیشان بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده بود ،آغاز شد. در ابتدا آرزو که خود پیشنهاد دهنده موضوع بحث بود با توضیحی در مورد انگیزه مطرح کردن این بحث و بیشتر شکافتن این مسئله آغاز گر بحث بود.
گل برگهایی از این گفتگو: _غیرت را میتوان کمی مترادف به حسادت دانست.
_غیرت به معنای رشک،حسد،امنیت و محاظفت عصمت و آبرو و نگاهداری شرف،ناموس پرستی،تعصب و رقابت«برگرفته از لغت نامه دهخدا»
_غیرت عارف بر پرودگار به این است که نمی خواهد، غیری در میان باشد و غیرت حق بر عارف نیز چنین است که او از آلایش هستی پاک دارد. «بابا طاهر»
_
_ بی غیرتی نیز به معنای بی آبروئی و عدم نگاهداری از ناموس نیز تعریف شده است.
_غیرت را نیز میتوان به معنای حمایت گرایانه تعریف کرد.
_غیرت مندی پسر نسبت به دختر نیز نوعی حمایت است .البته غیرت در نوع حاد و بیمار گونه نیز آزار دهنده می باشد.
_غیرت اگر نوعی احساس مسئولیت باشد خوب است.اما تعصب بی جا نیز خود باعث ایجاد مشکل میشود.
_غیرت بی جا امری است غیر مطلوب،حتی اگر نسبت به وطن باشد.
_ناموس دارا معانی مختلفی از جمله:احکام پروردگار و قانون و شریعت نیز هست( عیسی ناموس می آموزانید؛یهودیان گفتند،ما خود ناموس داریم،در ناموس ما مرگ بر وی و ناموسش واجب است که خود را فرزند خدا ساختی)ناموس در عرف و سنت نیز به معنای زوجه و زنهای متعلق به یک مرد ، همچون مادر،خواهر،دختر و… نیز تعریف شده است..«برگرفته از لغت نامه دهخدا»
_ تعریف دیگری از ناموس راز است.(شکنجه شدن ناموس آشکار شدن راز)
_بردن ناموس بی آبرو کردن کسی را گویند.
_ناموس عشق و رونق عشاق می برند عیب جوان و سرزنش پیر می کنند
_تعاریفی از تعصب:عصبیت،کینه ورزی،نپذیرفتن دلیل با آگاهی به ابنکه آن موضوع حق است،سخت غیور بودن در دین و مذهب، حمایت بی چون و چرا کردن.
_تعصب بر خلاف غیرت بسیاری از ارزش های انسانی یک زن را زیر سوال می برد.
_تعریف غیرت در جامعه ما مقتضی و مناسب نیست.
_بهتر است که غیرت در حد اعتدال وجود داشته باشد.برای مثال وجود غیرت در یک رابطه دو نفره باعث عدم حضور نفر سومی در این میان می شود.« به فیلم پیشنهاد بی شرمانه و غیرت هنر پیشه مرد آن فیلم در دفاع از ناموسش(همسرش)اشاره شد»
_غیرت به معنای ناموس و مادگان یک خانواده خوب نیست.
_پرورش و آموزش درست آداب و معاشرت در بر دارنده امنیت و ارتباطاط خوب انسانی است.و با این روش انسانها(بیشتر خانمها)نیاز کمتری به حامی و پشتیبان در برابر مزاحمت های خیابانی خواهند داشت.
_غیرت به معنای پشتیبانی نیز برای دختران خوشایند است.
_تفریط و افراط در هیچ مسئله ای مناسب نیست که البته غیرت هم جزئی هم از آن است.
_غیرت ملی (ناسیونالیسم افراطی) بیش از حد طبیعی،جالب و خوب نیست.
_در مورد وطن پرستی نیز غیرت صدق میکند،یک انسان باید ناسیونالیست باشد،زیرا عدم وطن پرستی و غیرت نسبت به وطن باعث مرگ هویت فرهنگی،فرهنگ و تاریخ ان کشور میشود.
_غیرت یک مسئله غریزی است اما نحوه بیان آن،به خصوص در جامعه ما،مناسب نیست.
_ما شاید نسبت یه خیلی از مسائل مالکیت نداشته باشیم اما باید احساس مسئولیت داشته باشیم.
««در ساعت ۷:۳۰ دقیقه با رای گیری و موافقت همراهان نشست به مدت ۱۰ دقیقه تمدید شد»» _از مونوگامی« تک همسری» و پلی گامی«چند همسری» از فاز علمی و نه اخلاقی و ارزشی نیز صحبتهائی کوتاه شد.
_دانشمندان می گویند جهان به سوی پلی گامی پیش خواهد رفت،و سپس به سوی مونوگامی واقعی خواهد رفت.(سیر تاریخ خانواده)
نشست در ساعت ۷:۴۰ به پایان رسید و دوستان مسوولیت های زیر را برای نشست آینده بر عهده گرفتند.
معرفی کتاب:آرزو سخن نغز:سمیه دبیر جلسه:سینا
شاد کام و خنده رو باشید. |