با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:
قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.
عالمی معتبر را مناظره افتاد با یکی از ملاحده لعنهم الله علی حده و بحجت با بس نیامد، سپر انداخت و برگشت. کسی گفتش ترا با چندین فضل و ادب که داری با بی دینی حجت نماند ، گفت علم من قرآنست و حدیث و گفتار مشایخ ، و او به دین ها معتقد نیست و نمی شنود، مرا شنیدن کفر او به چه کار می آید؟
آنکس که بقرآن و خبر زو نرهی آنست جوابش که جوابش ندهی
=====================
قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.
ملاحده : جمع ملحد ؛ مردمان ملحد و بی دین و از دین برگشته
حجت : دلیل
مناظره : با هم جواب و سوال کردن ، بحث با همدیگر در مورد ماهیت چیزی
=====================
برای دوستانی که خواندن متون گذشته مشکل است:
دانشمند دینی با شخص بی دینی به مناظره نشست اما با دلایل بسیار از پس او برنیامد…..
=====================
در زمان سعدی اگر شخصی به قرآن و احادیث و یا دین دیگری معتقد نبود ملحد شناخته می شد و بسیار نادر بود که کسی به این مسیر افتاده باشد ، اما اکنون افراد بسیاری هستند که به هیچ دین خاصی گرایش ندارد و یا حتی نسبت به دینی خاص جبهه گیری نیز می کنند.
در حکایت ذکر شده دانشمند دینی نتوانسته با شخص بی دین ادامه سخن گوید و نظرات او را بشنود چرا که تنها دلایل او برگرفته از قرآن و احادیث و عالمان گذشته بوده است که شاید از نظر شخص بی دین فقط دلایل منطق و علم و تجربه قابل قبول بوده است.
اکنون بایستنی است که بتوانیم راهی بیابیم که این گروه ها بتوانند با هم گفت و شنود داشته باشند.
برای سخن گفتن باید در مورد بستری با هم به توافق برسیم و تنها بستر مشترک می تواند سخن و دلیل از خود باشد نه از دیگران. پس در مورد سخنانی صحبت کنیم که متعلق به خودمان است و خودمان با دلایل و تجربه و علمی که داریم به آنها اعتقاد پیدا کرده ایم نه اینکه چون شخص بزرگی چنین گفته من به آن اعتقاد دارم بلکه دلایل منطقی خاص خود را در آن زمینه بیان داریم و به مناظره بنشینیم.
به طور نمونه در همین حکایت، دانشمند هیچگاه نمی تواند دلایل خود را از قرآن برای کسی ذکر کند که قرآن را قبول ندارد. پس شایسته است که تجربیات روز را بیاموزد و جامعه شناسی و روانشناسی را درک کند و با دلایل منطقی و تجربی خود نظرات خود را بیان کند. همچنین شخصی که به قرآن اعتقاد ندارد شایسته است که خونسردی خود را حفظ کند و به دنبال زمینه های مشترک خود با شخص مقابل بگردد تا بتواند بحث را از آن طریق پیش ببرد.
البته آشکار است که این روش نیاز به مطالعه بسیار در زمینه های مختلف دارد و این خود باعث خواهد شد که در هر زمینه ای قارچی وار اظهار نظر نکنیم و مطالعات خود را گسترش دهیم.
منظور از مطالعه ، تنها مطالعه کتاب نیست، مطالعه می تواند دقت در اطراف، طبیعت ، رفتارها و بسیاری چیزهای دیگر باشد.
شایسته است تحمل پذیری خود را در شنیدن سخنان دیگران افزایش دهیم . راه های افزایش تحمل پذیری در شنوایی می تواند از طریق تغییر نوع نگرش ما برای شنیدن باشد؛ بشنویم شاید که امکان جدیدی برای رشد ما باشد، بشنویم شاید که بتوانیم از طریق همراهی ، موارد مشترکمان را درک کنیم و با مشترکاتمان با هم و در کنار هم با احترام رفتار و زندگی کنیم و امکان های بسیاری را خلق کنیم.
در عصر حاضر علم و تجربه به مرحله ای رسیده است که بسیاری از ناشناخته ها را به شناخت رسانده و بسیاری را با تجربه ثابت کرده است پس به راحتی می توان با روش های نو به مناظره نشست.
شاد باشید
نویسنده : سینا