با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:
قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.
| ||||||
ساعت۱۷:۱۵روزسه شنبه۸خرداد۸۶،نشست این هفته گروه نیک اندیشان با موضوع بحث تقدیر و سرنوشت و با همراهی معصومه،ناهید،اقای میثمی،حامد،بردیا،یوسف،شهاب،ارزو،امیر ،سینا،فروغ،سیاوش،راضیه،مریم،حمید،فریبرز،سمیه و هدا،اغاز شد.دبیر نشست هدا بود. ابتدا ایین نامه نشست (شامل :۱-موبایل ها مون رو روی گزینه بی صدا قرار می دهیم.۲-سیگار کشیدن در کلیه نشستهای گروه نیک اندیشان ودر حضور دیگران ممنوع است.۳-درصورتی که بخواهیم موضوع خاصی رو مطرح کنیم از دبیر وقت میگیریم.۴-نگاه هامون رو بین همه تقسیم میکنیم،از گفتگو دو نفره پرهیز میکنیم )خوانده شد سمیه سخنی زیبا با عنوان شش مساوی یک نوشته مسیحا برزگر وبا مرجعیت مجله موفقیت درنظر گرفته بودوسخن خود دا با شعری زیبا به پایان برد اسرار نهفته اب،حیات اسرار امیز اب ،نیروی حقیقی اب عنوان های کتابهایی مرتبط بودند که سینا برای معرفی به همراهان تهیه دیده بود.نویسنده این کتاب ها ماساروایموتو،مترجم نفیسه معتکف وانتشارت ان درسا میباشد در این کتابها محققی ژاپنی یافته های خود را درباره دنیای پر ابهام اب درکتابی مصور ارائه میدهد.واز قدرت اعجاب انگیز اب سخن می گوید.ماسارو ایموتو نویسنده این کتاب توانسته از بلورهای یخی زیبا عکس بگیرد.او با بررسی نمونه های فراوان بلورهای اب در مکان های مختلف ومقایسه انها با یکدیگر نشان داده که مفاهیم متا فیزیکی محیط بر روی ترکیب مولکولی اب تاثیر میگذارد.اوبا عکس برداری دریافت که اب های موجود در طبیعت کریستال های زیبایی میسازندو ابی که الوده است بلوری ناقص تشکیل میدهد.تحقیقات او نشان میدهد اب در معرض کلمات مثبت مانند تشکر بلورهای زیبایی میتواند تولید کندودر معرض پیام منفی مثل تو احمقی کریستال های ناقص ویا نا زیبایی تشکیل میدهد.همینطور موسیقی به تشکیل بلورهای شگفت انگیز کمکمی کند.در این کتاب ها می بینیم که چگونه کلام و فکر واحساس ما بر مولکول های اب تاثیر می کذارد.واز انجا که بیشتر بدن انسان وکره خاکی را اب تشکیل می دهد،از طریق اب میتوانیم شادی وسلامت را به کل دنیا ارزانی کنیم.اب ارتعاشات را جذب وحفظ می کند ودر نتیجه میتواند حتی شفا بخش باشد.در ادامه سینا به پزشکی همیوپاتی اشاره کرد.در این طب انرژی موجود در کائنات مختلف مانند گیاهان،سنگ ها ،صدف هاو…رابه اب منتقل میکنندواز این طریق انرژی مورد نیاز را به بیمارمیرسانند.جالب اینکه اخیرا”این انرژی ها را روی صوت منتقل میکنندوهر کس میتوانداین داروها را به صورت ضبط شده داشته باشدو با علن به بیماری ازدارو مورد نیاز خود استفاده کندوغیره در انتهای بخش اول نشست با اکثریت اراء در ۱۵خرداد جلسه ای نخواهیم داشت ونشست بعدی گروه ۲۲ خرداد خواهد بود. بعد از پذیرایی واستراحتی که داشتیم نوبت به گفت وشنود تحت عنوان تقدیر وسرنوشت رسیدوابتدا توافقات این گفت وشنود (شامل:۱-اگر کسی خواست صحبت کند ،با بالا بردن دست از دبیر وقت میگیرد.۲-صحبت دیگران را قطع نمی کنیم واز گفتگوی دو نفره خوداری می کنیم.۳-درنوبت خود صحبت می کنیم.۴-به اندیشه دیگران احترام می گذاریم.۵-روی عقاید خود پافشاری نمی کنیم.۶-از خطاب قرار دادن دیگران چه در تایید ویا رد نظرات انها خوداری می کنیم.نگاه هامان را بین همه تقسیم میکنیم.۷-شنیدن را تمرین کردن وتحمل خود را افزایش میدهیم.۸-اگربحث از موضوع خارج شدیا دبیر هوشیار نبود،با بالا بردن دست وباز وبسته کردن انگشتان به دبیرتذکر میدهیم.۹همه ما به عنوان همراه وظیفه داریم این نکات را به یکدیگر یاداوری کنیم)خوانده شدودر ادامه دوستان نظرات خود را مطرح کردند.که ازاوردن بعضی از انها با توجه به عنوان شدن انها در صحبت های دیگران خودداری شده است درمعنا ی سرنوشت وتقدیرگفته شد:سرنوشت به معنا ی قضای ازلی است ازدیدگاه عرفا تقدیرازطرف حق الهی است کسی که ترک تدبیر کند به تقدیر راضی شود.واژه تقدیردر مقابل تدبیر امده است.تدبیربه معنای اندیشه کردن در سرانجام کار است.در نتیجه از دیدگاه عرفا اگر اهل تقدیر باشی اهل تدبیر نیستی،راضی به هر بلایی می شوی دو اعتقاد دو گانه وجود دارد،در تمامی کهن نمونه ها مسئله تقدیر مطرح شده است وهمه هم به قضا وقدر اعتقاد دارندوقبول دارند که سرنوشت هر کس برای او تعیین شده واتفاق میافتد.اما مسئله این است که ما هم قبول کرده اییم که انسان مجموعه ایی از نیروهای نامتناهی است،ودر نتیجه تضاد وجود دارد اگر ریشه تقدیر را بررسی کنیم به جبر گرایی می رسیم.در مورد determinism دو نگاه متفاوت وجود دارد:soft ,hard کسانی که اعتقاد دارند همه چیز در زندگی همان تقدیر وسرنوشت استوانسان از خود اختیاری ندارد.hard determinism کسانی که تا حدی به تقدیر وسرنوشت ایمان دارندولی در نهایت پارامتر نهایی را اختیار ادمی می دانندشاید ما در به وجودامدن خود نقشی نداریم ولی در ادامه زندگی تاثیر گذاریم یک سری قوانین در دنیا ثابت است که ما به انها اشراف نداریم.ولی در همین قوانین زندگی می کنیم.این قوانین جبر است ولی ما خود قوانینی به وجود میاورییم که انها را ازادی واختیار می نامیم.پس ازادی وجبر در کنار هم هستند ودنیا جمع تضاد هاست بستری از قوانین داریم در این بستر انسان تولید می شود،انسان ذهن دارد ومی تواند در این بستر تاثیر بگذارد.ما با دبیرها وانتخاب های خود که از برداشت های ما ناشی میشود(مثلا”همین جبر گرایی خود یک برداشت است)این برداشت ها در اینده خود ما وکل کیهان تاثیر دارد،باید بستر ها را شناخت وخود انها رابهینه کنیم۶۰%این کار با ماست وکسانی که در جهت شناخت تلاش نمی کنند،دیگران برای انها مسر زندگی را تعیین میکنند باید نگاهی معتدل داشته باشیم،انچه رانمی توانیم تغیر دهیم بپذیریم ولی در جنبه مادی ان هم تامل کنیم سرنوشت ها قابل تغییر است،هیچ قراری نبوده،ما باید انتخاب کنیم و باید عامل باشیم به بعضی اثار کیشلوفسکی(ده فرمان وزندگی دوگانه ورونیک)درتایید تقدیراشاره شد،ومجدا”تاکید شد که بایدخود تصمیم بگیریم تا دیگران برای ما سرنوشت سازی نکنند جبر و اختیار در درجه اول ابزاری توجیهی استکاربردی نیست.اگربه گذشته توجه کنیم کاملا”جبر است نمی توانیم کد علمی برای ان صادر کنیم.ازاینده اطلاعات ناقصی داریم واحساس اختیار می کنیم ودل خوش کن که،باعث التیام زخم بشر است.ولی در هر دو توجیه علمی نداریم. در مورد کف بینی وپیش گویی وخواب های صادقه صحبت شد و بعضی دوستان از خواب های خود واتفاق افتادن ا نها در روز سخن گفتند.ودوستی گفت که ما میتوانیم حتی سرنوشت خواب را خود عوض کنیم و از تجربه خود گفت درمورد علم هیئت گفته شد که کاملا”علمی وریاضی است وطالع انسان را میتوان از روی حرکت ستارگان بدست اورد.ازپدیده اشنا پنداری گفت انسان تاثیر میگذارد وتاثیر می پذیرد.و جمع نیروهای زیادی است مثلا”گفته می شود باید تفعل خوب بزنیم وبه چیزی که اعتقاد داریم همان هم رخ میدهد اراده های مختلف در جهان وجود دارد یعنی مبارزه بین اراده ها پش میاید مثلا”کسی که اراده اش پیروز میشودبه ازادی معتقد میشود و کسیکه شکست خورده به جبر.در اینجا هم امیزهای از تضادها را داریم ناخوداگاه برای انسان مسئله مشخصی نیست.ادمی به جایی رسیده که ذهنش پیچیده تر از انی است که بفهمد.در طول رو هزاران اتفاق میافتد خود متوجه ان نیستیم ولی ذهن ما ان را میگیردواز طریق ناخود اگاه به ما منتقل می شود الاهیات ارتباطی به جبر ندارد،علم پیش خدا واراده پیش توست حسن ختام مجلس شعر زیبای اقای میثمی با عنوان دل من بود داد از این دل من که بسوزد چون شمع هم به ناکامی دوست هم به حال دشمن این دل من چون است؟ گاه برافروخته دل ،گاه چون لاله دلش سوخته دل گاه چون ابر گرفته ست دلم،گه چو دل می رود از دست دلم گاه چو دریاست که اندر دل ان ،سخت طوفان بر پاست گاه چون کهنه اجاقی دم سرد،جای خاکستر هاست یا نمود دگری از امال گاه ارام چو طفلی در خواب،گه خروشنده چنان جیحون است گاه رنگ شفق،اری اری خون است دلم از دست دلم دبیر نشست اینده ارزو است،سخن زیبا ومعرفی کتاب به ترتیب به عهده سینا وزینب خواهد بود پایان نشست ساعت ۱۹:۴۵ |